mandysbagerigarage

Alla inlägg den 27 oktober 2011

Av Mandy Wollersheim - 27 oktober 2011 20:29

Efter en rad misslyckanden tidigare denna veckan så bestämde jag mej för att "hoppa upp på hästen" igen och baka något. Fick en beställning och när jag hörde vad dom ville ha så fick jag idéer i mitt huvud och då var jag tvungen att testa den.


Kaka nummer 1 - Sockerkaksbakelse

Jag använde en sockerkaksmix från ICA till denna bakelse. Den är super bra att baka med och den smakar nästan som hemma gjord sockerkaka. Man tillsätter endast vatten och vispar och sen häller man smeten i den/ de formar som man vill använda. Jag själv använde små keramikskålar som jag lånat av min farmor. När kakorna var färdig så fick dom står och svalna. När dom var svala så tog jag ur dom ur formarna och sen tog jag en äpple urkärnare som jag gjorde runda hål i mitten på kakorna som jag sedan fyllde med choklad tårtmousse. Sedan fyllde jag en spritspåse med tårtmousse och spritsade det på kakan. Sedan som avslutning så lade jag rosa chokladfigurer på vissa och silverkulor på vissa :D

                                                                     

De rosa choklad figurerna har jag gjort på följande sätt:

Jag smällt vit choklad över ett vattenbad men lite längre än vad man ska så att själva choklad massan blev lite kornig/ gryning. Sen hällde jag på smör som jag hade smällt i en mugg över vattenbadet. Jag blandade det smälta smöret och chokladen med några droppar karamellfärg och sen så rörde jag det med en sked till det blev lite som lera. Då tog jag bort massan från plattan och fortsatte att röra någon minut och sedan hällde jag ut den rosa chokladen på en bit kartong som jag hade klätt med aluminium folie och plast folie. Jag bredde ut smeten med en stekspade och väntade sedan 1 minut så att det fick stelna lite. Sedan använde jag mina fina kakformar som Kakformar.se varit så snälla och sponsrat mej med. När alla figurerna var utstansade så tog jag bort den överblivna chokladen och ställde sedan in kartongbiten med chokladfigurerna i kylen. Där fick dom står i ungefär 1 timme så att dom blev hårda och gick att arbeta med =)

                 


Kaka nummer 2 - Beställning

Jag fick även en beställning som skulle vara lite Halloween inspirerad men ändå var vacker att se på så då använde jag även här en färdig sockerkaksmix och färgade den orange. Sedan gräddade jag den i ugnen och när den var färdig så fick den vila och svalna. Sedan blandade jag till chocklad glasyr enligt anvisningarna på choklasflorsockers paketen. Resultatet av kakan blev denna:

                  

Den lilla chokladdekorationen är gjord av vanlig choklad. Hur jag gjorde finns här.

Presentation


Tjena och välkommen till min blogg. Denna bloggen är som ett lilla syskon till min andra blogg streetraceisalifestyle

Här kommer jag att lägga upp mina bakverk och olika maträtter. Jag älskar att baka och skapa så här kommer det nog att bli fullt.

Translate

Besöksstatistik

Country counter

free counters

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker DU om bloggens nya design?
 BRA =)
 SÅDÄR :/
 DÅLIG :(

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Kategorier

Sponsorer och Sammarbete

   

   

     


Ovido - Quiz & Flashcards