mandysbagerigarage

Alla inlägg den 18 december 2011

Av Mandy Wollersheim - 18 december 2011 20:43

Nu ikväll fick jag ett ryck att jag skulle försöka göra chokladbollar fast UTAN choklad :P haha Det var verkligen kul att göra detta eftersom det var första gången för mej. Hur som helst så blev det super bra och här kommer receptet. OBS!! Jag gjorde först den ena degen i den ena färgen och sen den andra degen i den andra färgen så detta är ett enkel recept.


30 - 25 stycken

100 gram

1 dl socker

2 - 3 matskedar florsocker

3 ½ dl havregryn

karamellfärg

Garnering: pärlsocker


Jag gör min bollar med elvisp för att jag vill att dom ska ha mindre korn. Först vispar jag smöret och sockret ungefär en minut och sedan så häller jag i florsockret och karamellfärgen och vispar detta. När det ser bra ut så häller jag i havregrynen och vispar tills smeten ser jämn ut. Sedan formar jag bollarna och rullar dom i pärlsockret som jag har färgat med karamellfärg. Sedan låter jag dom vila i kylen i en timme och sedan POFF så är alla uppätna av min älskade familj :P haha


Såhär ser mina underbart goda bollar ut:

         


Här är ett annat sätt att smaksätta dom:

Använd samma ingredienser som ovan men lägg till saffran. Själv använde jag saffranen som blev över sedan jag bakade saffrans muffinsarna. Alltså var det INTE en hel påse. För att bollarna ska bli härligt gula så färgar jag dom med gul karamellfärg. Gör på samma sätt som ovanstående men jag valde en annan färg på pärlsockret denna gången. 

    

Hoppas att ni som läser detta testa dessa härliga bollar. Jag valde att ha julfärger och smaker men man kan ju göra precis som man själv vill och smaksätta med precis vad man vill :D






Presentation


Tjena och välkommen till min blogg. Denna bloggen är som ett lilla syskon till min andra blogg streetraceisalifestyle

Här kommer jag att lägga upp mina bakverk och olika maträtter. Jag älskar att baka och skapa så här kommer det nog att bli fullt.

Translate

Besöksstatistik

Country counter

free counters

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker DU om bloggens nya design?
 BRA =)
 SÅDÄR :/
 DÅLIG :(

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Kategorier

Sponsorer och Sammarbete

   

   

     


Ovido - Quiz & Flashcards