mandysbagerigarage

Alla inlägg under januari 2012

Av Mandy Wollersheim - 31 januari 2012 22:30

Min bror ville gärna ha kärleksmums idag men jag orkade egentligen inte baka så jag köpte en paket med färdigt pulver.Jag använde en paket med färdig kärleksmums mix och en paket med chokladfloursocker. Gör bara som det står på förpackningen så kan du inte misslyckas :)


        


Jag gör halva mina kärleksmums med kokos och halva utan för jag gillar inte kokos flingor. Jag älskar allt annat som har med kokos att göra men inte kokosflingor. Jag äter gärna mina kärleksmums med en lite klick grädde. Ungefär som kladdkaka :)

   


Av Mandy Wollersheim - 29 januari 2012 05:00

8 Digestivekex  

100 gram smör  

1 matsked sirap

1 paket färdig chokladmousse


Smula Digestivekexen i en bunke. Smält smöret och häll det över de smulade kexen. Tillsätt 1 matsked sirap och rör ihop allt till en "deg". Dela upp degen i 6 stycken stora muffinsformar och platta till det så det blir en botten. Ställ in dem i kylen.

 

 

Ta fram den färdiga moussen i förpackningen från kylen och gör som det står på själva förpackningen. " Häll innehållet i en skål och vispa i 3 minuter med elvisp. Ställ sedan i kylen". Jag lät moussen stå 30 minuter i kylen.

 

Ta fram moussen och kexbottnarna. Klicka ut moussen ovanpå kexbottnen så att muffinsformen blir full. Ställ sedan bakelsen i kylen och låt den stå där över natten.

    

Bakelsen ska tas fram precis när den ska ätas för den ska vara kall. Njut :)

Av Mandy Wollersheim - 23 januari 2012 20:45

Cirka 30 stycken


200 gram rumstempererat smör

2 ½ dl socker


1 msk ljus eller vit sirap

3 ½ msk kakao

2 tsk vanilj socker

2 tsk bakpulver

cirka 4 ½ dl vetemjöl

1 ägg

Pärlsocker


1. Blanda alla ingredienserna i en bunke så att det bli en jämn deg. Ställ sedan degen i 30 minuter i kylen. Sätt ugnen på 175 grader.

   

2. Ta fram degen från kylen och kavla ut den till cirka ½ cm tjocklek. Stansa sedan ut den med pepparkaksformar. Formen och storleken väljer du själv :) Lägg de färdig utstansade kakorna på bakplåtspapper på en plåt.

 

3. Pensla med ägget och strö på pärlsocker.

 

4. Grädda i mitten av ugnen i cirka 13 - 15 minuter.

 

Flytta de färdig gräddade kakorna från plåten till en plan yta och låt de svalna lite. Avnjut sedan :)

Av Mandy Wollersheim - 16 januari 2012 09:00

Är hemma och är sjuk och var så sugen på att baka så jag gjorde frukostbullar på mitt eget sätt. Dessa blev med ost och vitlök :) Dom blev verkligen jätte goda och här kommer receptet men först vill jag bara säga en sak: JAG VET ATT MAN INTE SKA BAKA NÄR MAN ÄR SJUK MEN EFTERSOM JAG SKA ÄTA BULLARNA SJÄLV SÅ GJORDE JAG ETT UNDANTAG!


Cirka 8 bullar

4 ½ dl vetemjöl

1 matsked rostad vitlök

2 teskedar bakpulver

50 gram smör

2 dl mjölk

ost skuren i tärningar eller riven


STARTA UGNEN PÅ 200 grader :D


Blanda ihop mjölet och bakpulvret. Ta sedan fram en mortel och mal den rostade vitlöken. Häll sedan det i mjöl blandningen och rör runt med en sked. Lägg i smöret och häll i mjölken. Knåda ihop för hand eller med elvisp med degkrokar. När du har fått en smidig deg så knådar du i osten. När hela degen är färdig så delar du den på 4 delar och delar sedan dessa på mitten så du får 8 lika stora klumpar som du rullar till bullar och lägger på ett bakplåtspapper på ett galler. In med bullarna i mitten på ugnen i cirka 12 minuter.


Klart! Avnjut med smör och ditt favorit pålägg :)


             


Av Mandy Wollersheim - 9 januari 2012 18:15

Nu ikväll så åt mamma, pappa och brorsan fruktsallad men jag gillar inte det så jag mosade bananer och vispade de till en jämn smet tillsammans med florsocker. Sedan vispade jag i lite vispgrädde och vispade detta med en elvisp tills allt hade ungefär samma konsistens som en mousse. Sedan vispade jag vispgrädde, florsocker och oboy så att den blev riktigt hård.


Jag fyllde ett litet glas upp till cirka en centimeter från kanten med bananmoussen och sedan fyllde jag på med chokladgrädden tills glaset var fullt. Jag drog med en stekspade över glasets kant för att få en jämn yta. Sedan fyllde jag en spritspåse med den resterande chokladgrädden och sedan spritsade jag ett fint mönster på glasets kant. Såhär fint blev det:

 

Det blev verkligen super gott men det fanns inte en chans att jag skulle orka äta allt. Även om glaset var litet så var det alldeles för mycket. Bananmoussen är väldigt mäktig :D

Av Mandy Wollersheim - 6 januari 2012 23:15

I morse fick jag ett ryck att jag skulle baka Scones så då gjorde jag det. Det blev super bra! Såhär fina blev dom

 

Receptet kommer här:  

Haha sorry för brosans fingrar på första recept bilden men han kände att han också ville vara med lite här på bloggen :P 


Hoppas det smakar :D

Av Mandy Wollersheim - 1 januari 2012 16:45

Hej och ursäkta för mitt bak uppehåll men det finns en bra förklaring. Jag har nämligen spenderat min jul i Tyskland hos mina släktingar och där hade jag inte en chans att hinna baka :P hihi





Hur som helst så fanns det en paketavi i brevlådan när jag kom hem och när jag hämtade ut det så var det julklappar från en av mina sammarbetespartners. Det var från Euraconin :D

 

Jag fick pajformar, Bakplåtspapper i ark, Italienska bullformar, Muffinsformar, Karamellformar och spritspåsar med 3 tyllar :D





Jag provade spritspåsarna och den röda tyllen igår när jag gjorde Nyårs muffins. Det blev superbra. Såhär blev resultatet:

    

Såhär gjorde jag dekorationerna:


Du behöver

Vit sockerpasta

karamellfärg

ätbar penna

floursocer

strössel

kristyr   

formar

KLOCKORNA

Börja med att knåda sockerpastan så att det bli smidig. Tag sedan en lagom stor klump som du delar upp i 4 lika stora bitar. Färga den ena klumpen ljusblå, den andra lite mörkare blå, den tredje ljus grön och den fjärde ljus gul. När färgerna är så som du vill ha dom så knådar du helt enkelt ihop alla 4 färgerna så att det blir marmorerat. Sedan kavlar du ut massan till lagom tjocklek. Tänk på att inte kavla för tunt för då är det svårt att lyfta figurerna från underlaget.

 




För att göra mina runda former till klockorna så använde jag ett lite mindre glas och en äggkopp. Stansa först ut klockans ytterkant i den marmorerade massan med ett glas. Lägg sedan de utstansade rundningarna på en plan ytan så att dom kan torka över natten. När detta är klart tar du fram den vita sockerpastan och kavlar ut den lagom tjockt. Tag sedan äggkoppen och stansa ut själva urtavlan till klockan. Lägg även dessa utstansade rundningarna på en plan yta så att de kan torka.

   

Efter några timmar så har sockerpastan torkat lite och då är det dags att fästa ihop bakgrunden och urtavlan. Detta görs med antingen vatten eller ett tunt lager glasyr. Sedan får detta torka cirka 5 minuter. Sedan satte jag en pärla i mitten på varje urtavla och sedan skrev jag till siffrorna och pilarna med en ätbar penna :D Sedan fick de torka över natten och sen är det bara att använda dekorationerna :D

 

FLASKORNA

För att göra flaskorna så färgade jag lite sockerpasta till en passande grön färg. Sen så är det bara att forma till flaskorna. För att spara tid så gjorde jag så att jag delade flaskorna på mitten så det gjorde att en flaska blev 2 flaskor :D Sedan lade jag flaskorna på bit rund vit sockerpasta. Dessa stansade jag ut med en äggkopp. Sedan klistrade jag fast flaskorna på rundningen med lite kristyr och sedan skrev jag 2012 med en ätbar penna :D

 

LYCKOKLÖVERNA

För att göra dessa så färgade jag en lite klump med sockerpasta grön och lät den andra vara vit. Sedan knådade jag ihop dessa så att det blev marmorerat och kavlade sedan ut detta. Fyrklöverna stansade jag ut med en pepparkaksform. Sedan lät jag dom torka i cirka 1 timme och sedan skrev jag 2012 med en ätbar penna :D

 

Presentation


Tjena och välkommen till min blogg. Denna bloggen är som ett lilla syskon till min andra blogg streetraceisalifestyle

Här kommer jag att lägga upp mina bakverk och olika maträtter. Jag älskar att baka och skapa så här kommer det nog att bli fullt.

Translate

Besöksstatistik

Country counter

free counters

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker DU om bloggens nya design?
 BRA =)
 SÅDÄR :/
 DÅLIG :(

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Sponsorer och Sammarbete

   

   

     


Ovido - Quiz & Flashcards