mandysbagerigarage

Alla inlägg under maj 2012

Av Mandy Wollersheim - 6 maj 2012 16:22

Igår när jag var och handlade så blev jag jättesugen på Wienerbröd men jag tyckte att dom i affären inte såg så himla goda ut så därför bestämde jag mej för att jag skulle baka egna. Sagt och gjort så köpte jag alla ingredienser som jag tänkte att jag behövde. När jag kom hem så såg jag att jag hade köpt mördeg istället för smördeg men jag tänkte att jag provar ändå. Resultatet blev Pajnerbröd :D En blandning av paj och Wienerbröd :P Det blev verkligen supergott!


UGN: 200 grader

1 rulle mördeg

1 paket med marsan som kan kokas

2 msk socker

2 ½ dl mjölk

lite vatten


Garnering

vatten och florsocker

Man kan också ha choklad


Börja med att ta fram mördegen från kylen och låt den ligga i rumstemperatur i 15 minuter så att den blir mjuk och arbetarvänlig.

 

Mät upp marsanpulvret i en kastrull. Jag tog 3 msk marsanpulver och 2msk socker. Sedan hällde jag på 2 ½ dl mjölk att börja med och sedan efterhand som marsanen blev tjockare så hällde jag i lite mer. Kom ihåg att marsanen ska vara tjock!



   

När marsanen är färdig ställ den åt sidan och låt den svalna. Rör lite då och då. Nu kan du börja med själva mördegen. Eftersom min mördeg var rund som till en paj så skar jag till den till en fyrkant. Sedan delade jag fyrkanten i 4 lika stora fyrkanter. Lägg fyrkanterna på en plåt med bakplåtspapper och stryk lite vatten på fyrkanterna och nyp ihop enligt bilderna. Lägg sedan en klick med marsankrämen i mitten och sätt in i mitten av ugnen i cirka 20 minuter.

 

När dom är färdiga lägg dom på ett galler och låt dom svalna. Medans dom svalnar blanda till glasyren. Jag har faktiskt inte någon aning om hur mycket florsocker eller vatten jag tog utan jag blandade på en höft :D Ringla på glasyren på Pajnerbrödet och njut medans det är lite halvvarmt inuti :D KLART!

   


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Tjena och välkommen till min blogg. Denna bloggen är som ett lilla syskon till min andra blogg streetraceisalifestyle

Här kommer jag att lägga upp mina bakverk och olika maträtter. Jag älskar att baka och skapa så här kommer det nog att bli fullt.

Translate

Besöksstatistik

Country counter

free counters

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker DU om bloggens nya design?
 BRA =)
 SÅDÄR :/
 DÅLIG :(

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012
>>>

Kategorier

Sponsorer och Sammarbete

   

   

     


Ovido - Quiz & Flashcards