mandysbagerigarage

Direktlänk till inlägg 20 november 2011

Sockerfigurer :D

Av Mandy Wollersheim - 20 november 2011 01:30

   

I kväll så gjorde jag mitt första försök att göra sockerfigurer. Jag använde sockermassa som jag har köpt på Panduro Hobby på Väla och sen så använde jag sockermassa som jag har köpt på City Gross.


Har ingen bil på City Gross massan men den är från Dr. Oetker :D

Eftersom jag hade så mycket vit sockerpasta så färgade jag den i olika färger med vanlig karamellfärg och pastafärg. Det blev gul, grön, orange och blå/vit marmorerad:  

Steg 1: Rulla 3 olika stora bollar av vit sockermassa som blir snögubbens bas. Sätt den mellersta bollen på den stora och tryck sedan en tandpetare igen så att snögubben blir stabil och inte ramlar omkull när du arbetar med den. En bit av tandpetaren kommer att sticka upp ovanför den mellersta bollen med det gör inget för det är där på som vi ska fästa den lilla bollen som blir själva huvudet.       

Steg 2: Nu när vi har basen till snögubben färdig så är det bara att dekorera den som man själv känner för. Jag valde att göra en HIF snögubbe efter som jag är HIF:are :D hehe        Hur jag gjorde min HIF halsduk:

Steg 1: Först så kavlade jag ut en lite halv tjock bit röd sockermassa som jag skar i en "halsbuks form"

Steg 2: När jag hade skurit ut halsdukens bas så kavlade jag ut en bit blå sockermassa som jag skar i en "halsduks form" den också. Dock lite större än den förra, Sedan skar jag små rektanglar och la dom ovanpå halsduks basen.  

Steg 3:Med en kavel så plattade jag till "halsduken" så att färgerna blandade sej och blev jämna och själva tjockleken blev lite tunnare.

Steg 4: Sedan skar jag till halsduken så att den blev i rätt storlek till min snögubbe och sedan virade jag den försiktigt runt halsen på snögubben och tryckte fast.      

Steg 5: Ut av den orangea sockermassan tog jag en ytterst lite bit och formade den mellan mina fingrar till en kon och sedan så skar jag den i lagom längd. Detta blir moroten. Sedan tog jag en tandpetare och klippte av den 1,5 cm från toppen och satte den lilla biten med den trubbiga sidan in i "moroten" och den spetsiga sidan in i snögubbens huvud. Sedan ritade jag dit ögon och mun med en penna med ätbart bläck. KLART :D    

Sen är det bara att låta figuren torka några dagar och sen kan man dekorera tårtor och kakor med den :D   

Eftersom jag färgade vit och blå marmorerad sockermassa så provade jag att stansa ut 2 snöflingor med den fina formen som jag fått av Muntra Myran. Det var bara den ena som blev bra.  

Jag gjorde även en lite gran av den gröna sockermassar. Inte den finaste precis men det är första gångn jag någonsin har gjort en gran. Den ser ut såhär:

För att göra granen så rullade jag en kon av den gröna sockermassan och satte den sedan på en tandpetare och klippte till grenar med en sax. Sedan pudrade jag den med lite florsocker. Klar :D 


Ja men nu tror jag nog att jag har fått med allt :D hihi

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mandy Wollersheim - 6 maj 2012 16:22

Igår när jag var och handlade så blev jag jättesugen på Wienerbröd men jag tyckte att dom i affären inte såg så himla goda ut så därför bestämde jag mej för att jag skulle baka egna. Sagt och gjort så köpte jag alla ingredienser som jag tänkte att ja...

Av Mandy Wollersheim - 24 april 2012 20:43

Tjingeling Pling Plong :D För några dagar sedan så gjorde jag super goda kladdiga chokladbollar. Det var alltså vanliga chokladbollar men jag gjorde dom lite kladdigare.   Jag gjorde mina chokladbollar enligt ett recept på en förpackning och j...

Av Mandy Wollersheim - 19 april 2012 20:44

Vart så sugen på bacon nu ikväll och ville inte äta det bara som det var så blandade till en lite fläskpannkaka eller i detta fallet så blev det ju en baconpannkaka :D Super enkelt att göra och sjukt gott!   2 ägg 1 ½ dl mjölk 1 ½ dl mjöl ...

Av Mandy Wollersheim - 8 april 2012 18:28

Denna påsken bestämde jag mej för att jag ville göra något annorlunda till efterrätt så jag sökte runt lite på internet och hittade ett ganska så coolt recept som jag bara var tvungen att testa. Receptet är självkomponerat så jag har bara tagit lite ...

Av Mandy Wollersheim - 26 februari 2012 20:22

Tänkte att jag skulle försöka mej på att göra 2färgade maränger. Jag har ju gjort det så många gånger när jag har gjort frosting till muffins så de borde ju inte vara någon skillnad när de kommer till maränger.    Färg 1 - blå och grön 2 äggvit...

Presentation


Tjena och välkommen till min blogg. Denna bloggen är som ett lilla syskon till min andra blogg streetraceisalifestyle

Här kommer jag att lägga upp mina bakverk och olika maträtter. Jag älskar att baka och skapa så här kommer det nog att bli fullt.

Translate

Besöksstatistik

Country counter

free counters

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker DU om bloggens nya design?
 BRA =)
 SÅDÄR :/
 DÅLIG :(

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Sponsorer och Sammarbete

   

   

     


Ovido - Quiz & Flashcards